Lendahand jaaroverzicht 2016

Het is onderhand al weer een paar weken 2017, een mooi moment om nog even terug te blikken op vorig jaar en wat we in die tijd zoal gedaan hebben bij Lendahand. Laat ik een paar hoogtepunten noemen, in willekeurige volgorde.

Allereerst zijn we erg blij dat we sinds de zomer een AFM-vergunning hebben voor het uitvoeren van onze activiteiten. Naast het feit dat we nu gereguleerd zijn, kunnen we met deze vergunning ook actief worden in andere Europese landen.

Vorig jaar was ook het eerste jaar waarin we, naast onze traditionele MKB kredieten via lokale partners, andere vormen van sociale impact konden aanbieden. Zo was het bijvoorbeeld mogelijk om Solar Home Systems te financieren in Kenia, waardoor vervuilende kerosinelampen vervangen konden worden door verlichting op zonne-energie. In totaal werden er 3 nieuwe landen toegevoegd aan de investeringsmogelijkheden bij Lendahand: Cambodja (2 partners), India en Kenia (3 partijen). Daarnaast konden investeerders kiezen voor een energieproject op de Filipijnen.

Nog even wat getallen erbij pakken. Niet alleen is er bijna 8 miljoen euro uitgeleend aan 900 ondernemers, er werd ook 3,4 miljoen euro inclusief rente terugbetaald. Dat zijn in totaal zo'n 17.000 leningen die in een jaar tijd uitgevoerd en geadministreerd werden voor 130.000 bezoekers op onze website. De 3,4 miljoen euro die we terugbetaalden, komt overeen met ongeveer 19.000 losse terugbetalingen. En elke maand werden er pakweg 10.000 geautomatiseerde e-mails verstuurd.

Klantvragen kregen we natuurlijk ook. Via email, telefoon en/of chat. In 2016 ging het om 971 e-mails, 350 telefoontjes en 200 chatberichten. Om met energie deze berichten te beantwoorden heeft het team tijdens het jaar zo'n 3156 crackers met hagelslag gegeten. Nu we het toch over eten hebben, er lopen hier bij Lendahand aardig wat 'millenials' rond (mensen geboren tussen 1990 en 2000), dus er wordt ook flink veel avocado gegeten. Regelmatig wordt er dan ook gepoogd om een avocadopit te laten ontkiemen en groeien, dat is na tientallen pogingen nu 1 keer gelukt. Toch ook een hoogtepuntje.

Hieronder een totaaloverzicht van wat er in 2016 gebeurde in getallen.

In 2017 gaan we uiteraard door met het aanbieden van mooie investeringsmogelijkheden op onze website.

Hopelijk tot snel!

Ontvang onze nieuwste blog posts direct in je inbox

Vul je e-mail adres hieronder in om bij elke nieuwe geplaatste blog een e-mail te ontvangen.